Hướng dẫn cách viết dạng bài Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2

Bạn có biết rằng, phần thi IELTS Writing luôn là một trong những phần thi khiến nhiều sĩ tử lo sợ và ái ngại nhất bởi bạn sẽ không biết cách viết bài như thế nào để đạt được điểm số tối đa. Chính vì vậy, trong bài viết này, GLN English Center sẽ giới thiệu cho bạn Cách viết 3 dạng bài Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2 nhé!

Cách nhận biết dạng bài Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2

Các câu hỏi về Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2 thường đưa ra cho bạn một câu và yêu cầu bạn nhận xét về ưu và nhược điểm của câu đó. Vấn đề là có 3 dạng bài luận về Advantages and Disadvantages khác nhau và chúng đều yêu cầu một cách tiếp cận khác nhau. Nếu bạn trả lời theo một cách khác thì bạn có nguy cơ bị mất rất nhiều điểm dễ dàng. Bài học này sẽ xem xét từng dạng trong ba dạng câu hỏi và đề xuất cấu trúc từng câu chuẩn cho từng dạng đó. Cũng sẽ có các câu trả lời mẫu cho mỗi câu hỏi trong số ba câu hỏi để giúp bạn so sánh và hiểu ba cách tiếp cận.

Phân loại các dạng đề Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2

Đề bài 1:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies.

Discuss the advantages and disadvantages for young people who decided to do this.

Đề bài 1 chỉ đơn giản là yêu cầu chúng ta thảo luận về những thuận lợi và khó khăn. Nó không hỏi ý kiến của chúng ta hoặc nói rằng bên nào tốt hơn hoặc kém hơn, vì vậy chúng ta không nên đưa thông tin này vào câu trả lời của mình. Điều này đòi hỏi một cấu trúc đơn giản, trong đó học sinh sẽ xem xét ưu điểm trong một đoạn văn và nhược điểm trong đoạn văn kia.

Đề bài 2:

Some experts believe that it is better for children to begin learning a foreign language at primary schools rather than secondary school.

Do the advantages of this outweigh the disadvantages?

Đề bài 2 thì khác vì chúng ta phải nói nếu ưu điểm có mạnh hơn nhược điểm. Lưu ý rằng đề bài không nói “nếu có nhiều lợi thế hơn bất lợi”. Đề bài  không yêu cầu bạn nói về những con số mà là nhận xét về trọng lượng tổng thể của những ưu điểm hoặc nhược điểm. Ví dụ, có rất nhiều lợi thế khi di chuyển bằng máy bay riêng, nhưng có một nhược điểm lớn (chi phí) khiến hầu hết mọi người không thể bay theo cách đó và do đó những bất lợi lớn hơn những lợi thế.

Trong ví dụ này, chúng ta sẽ phải quyết định xem bên nào (ưu điểm hoặc nhược điểm) mạnh hơn và điều này sẽ ảnh hưởng đến cấu trúc của chúng ta. Nếu bạn chọn ưu điểm thì bạn sẽ phải nói tại sao những điều này lại mạnh hơn nhiều so với nhược điểm và tại sao những nhược điểm không có trọng lượng lớn. Bạn cũng sẽ phải làm rõ điều này trong quan điểm của mình.

Đề bài 3

Computers are becoming an essential part of school lessons.

Discuss the advantages and disadvantages and give your own opinion.

Đề bài 3 lại khác vì nó giống như một bài văn ý kiến và một bài văn nghị luận cùng một lúc. Cấu trúc của bạn sẽ phản ánh điều này bằng cách có một đoạn văn nêu những ưu điểm và nhược điểm nhưng cũng có một vị trí rõ ràng trong tuyên bố.

Cấu trúc bài viết tương ứng với ba dạng đề Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2

Cấu trúc đề bài 1:

Introduction

Sentence 1- Paraphrase question

Sentence 2- Outline sentence

Supporting Paragraph 1 (Advantages)

Sentence 3- Topic sentence (Advantage 1)

Sentence 4- Explain how this is an advantage

Sentence 5- Example

Supporting Paragraph 2 (Disadvantages)

Sentence 6- Topic sentence (Disadvantage 1)

Sentence 7- Explain how this is a disadvantage

Sentence 8- Example

Conclusion

Sentence 9- Summary of main points

 

 

Cấu trúc đề bài 2:

Introduction

Sentence 1- Paraphrase question

Sentence 2- Thesis statement (state which one outweighs the other)

Sentence 3- Outline sentence

Main Body Paragraph 1 (Stronger Side)

Sentence 4- Topic Sentence

Sentence 5- Explain why it is strong

Sentence 6- Example

Sentence 7- Topic Sentence

Sentence 8- Explain why it is strong

Sentence 9- Example

Main Body Paragraph 2 (Weaker Side)

Sentence 10- Topic Sentence

Sentence 11- Explain why it is not strong

Sentence 12- Example

Conclusion

Sentence 13/14- Summary of main points and restate position.

 

Cấu trúc đề bài 3:

Introduction

Sentence 1- Paraphrase question

Sentence 2- Thesis statement (your opinion)

Sentence 3- Outline sentence

Main Body Paragraph 1 (Advantages)

Sentence 4- Topic Sentence

Sentence 5- Explain

Sentence 6- Example

Main Body Paragraph 2 (Disadvantages)

Sentence 7- Topic Sentence

Sentence 8- Explain

Sentence 9- Example

Main Body Paragraph 3 (Opinion)

Sentence 10- Explain opinion

Sentence 11- Explain or give example

Conclusion

Sentence 12 – Summary of main points

Bài mẫu tương ứng với ba dạng đề Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2

Bài mẫu đề bài 1:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies.

Discuss the advantages and disadvantages for young people who decided to do this.

Before embarking on college many young people are advised that a year working or travelling may be a good option. This essay will suggest that saving money is the biggest advantage of this and a reduced motivation to study is the primary disadvantage.

Third level or Tertiary education is very expensive and many students decide to work for 12 months and save up money before they begin their studies. This allows them to pay for their living costs, tuition fees and accommodation and focus on their studies, rather than struggle financially or have to get a part-time job on top of their academic work. The London Times newspaper recently reported that the average student at a UK university requires over $12,000 per annum just to survive and many drop out because they cannot afford to stay.

Despite these advantages, many students often get used to working or travelling and don’t want to return to a life of study after a year off. This short term view can cause some to bypass university altogether and go straight into a job that is beneath their capabilities or may not offer the same prospects their future career might have done. For instance, a recent survey by the British Government found that 26% of students who take a gap-year never enter tertiary education.

In conclusion, taking a break from studies can be advantageous if it allows people to gather up savings, however, they should also be careful that it does not lead to disillusionment with education altogether.

(254 words)

 

 

Bài mẫu đề bài 1:

Some experts believe that it is better for children to begin learning a foreign language at primary school rather than secondary school.

Do the advantages of this outweigh the disadvantages?

Some authorities think that it is more favourable for pupils to begin studying languages at primary school instead of secondary school. This essay will argue that the advantages of this outweigh the drawbacks. The essay will explain why that the earlier someone learns an additional language the more likely they are to master it, followed by an analysis of how the primary disadvantage, namely confusion with their native tongue, is not valid.

The main reason to start kids off with foreign languages early is that this increases the likelihood they will achieve fluency in adulthood. That is to say that they will have far more years to perfect their skills and it will seem perfectly normal to speak bilingually. For example, in countries such as Holland and Norway where English is taught from a very young age, more than 95% of adults speak it at an advanced level. Learning a second language also helps to improve overall cognitive abilities. In other words, it benefits the overall development of a child’s brain. A recent survey by Cambridge University found that children who studied a new language before the age of 5 were significantly more likely to score higher in Mathematics and Science.

Those opposed to this say that it causes the child to become confused between their mother tongue and the other language. However, there is actually no evidence to support this view and children from bilingual families do just as well in both languages. My own son was brought up speaking both Vietnamese and English and outperforms most of his classmates in both.

On balance, the fact that early foreign language learning leads to higher fluency and improved brain function clearly outweighs the flawed argument that it impairs uptake of native languages. I would support education authorities who encourage young people to start learning another language in primary schools.

(299 words)

 

Bài mẫu đề bài 1:

Computers are becoming an essential part of education.

Discuss the advantages and disadvantages and give your own opinion.

Information technology is becoming an important part of learning. This essay will show that this is a welcome development and can enhance educational practice. It will first suggest that the instant availability of huge amounts of information is the primary advantage, followed by a discussion of how it can sometimes lead to plagiarism.

The main benefit computers bring to learners is easy access to vast amounts of resources. Learners were once limited to the books they had and the knowledge of their teacher, now they can learn about anything they choose at the touch of a button. Google is a prime example, because it allows people to easily search for whatever they are looking for quickly and accurately.

One possible drawback is that using the internet to complete academic work can sometimes lead to pupils copying articles from the internet. As a result, students do not have to think about their tasks and learn very little. The Sunday Times recently reported that 72% of college graduates in the UK admitted to copying and pasting Wikipedia articles at least once.

Overall, it is a very positive development because most students will take advantage of the power of the information superhighway to enhance their studies, rather than using it to cheat. For example, in 2005 Cambridge University found that students who regularly used a computer were 26% more likely to get a first-class degree than those who did not.

In conclusion, the web has provided a gateway to knowledge unlike anything seen before and although it can sometimes lead to a few taking the easy route and plagiarising, it is a very positive step in the evolution of education.

(278 words)

Trên đây là bài viết “Hướng dẫn cách viết 3 dạng bài Advantages and Disadvantages – IELTS Writing Task 2″. Hi vọng qua bài viết này, các bạn đã có thêm thông tin để chuẩn bị và luyện tập một cách hiệu quả nhất. Ngoài ra nếu đang gặp khó khăn trong việc học ngoại ngữ, bạn có thể tham khảo các khóa học tại GLN English Center để có lộ trình học Tiếng Anh một cách hiệu quả nhất nhé.

Để biết thêm thông tin về các khóa học cũng như chương trình ưu đãi, vui lòng liên hệ hotline tư vấn: 0989 310 113 để được giải đáp cụ thể và miễn phí.

Nhận ngay học bổng
1.000.000 VNĐ khi đăng ký
kiểm tra trình độ






    [recaptcha]